The Journal of Technical Education (JOTED) is focalizing the scientific exchange of research results in the reference field of technical and applied scientific-orientated education and it is addressed to scientists and teachers. The journal is integratively and comprehensively considering the fields of general education, professional training and university education in the context of technical and scientific-orientated benchmarks taking account of didactical, sociological, psychological and historical aspects. The Journal of Technical Education is a refereed journal with two publishing languages (German and English), directed by an interdisciplinary scientific advisory board.
The Journal of Technical Education (JOTED) is published online twice a year (in spring and in autumn). Submitted articles for publications in spring are subject to an anonymous assessment process (double blind review). Publications within the framework of the Teaching Technology Symposium, held annually in autumn, are subject to a review process by the publisher (editorial review).
Editorial: Basic digital teacher training - not in sight |
Ralf Tenberg |
Editorial: Grundständige digitale Lehrpersonenbildung - nicht in Sicht |
Ralf Tenberg |
Textsortenbasierte Sprachbildung im Technikunterricht |
Anil Ciklasahin, Martin Lang |
Erforschung der Unterschiede zwischen erfolgreichen und weniger erfolgreichen Schüler/-innen beim Bearbeiten konstruktiver Probleme auf Basis der Analyse von Eye-Tracking Daten |
Tatiana Esau, Stefan Fletscher |
Schüler- und Lehrervorstellungen zu ausgewählten technischen Grundlagen der Mechanik und Energieversorgung |
Hannes Helmut Nepper, Tobias Gschwendtner |
Der Einfluss der Praxisphase in einem technischen Lehr-Lern-Labor auf die subjektiven Theorien Lehramtsstudierender - Entwicklung und Erprobung eines reflexionsfördernden Settings unter Verwendung der Repertory-Grid-Methode |
Menke Saathoff, Peter Röben |
Beteiligungsformate für Eltern zur Unterstützung einer gendersensiblen Berufsorientierung im MINT-Bereich |
Linda Vieback, Albrecht Lonzig, Stefan Brämer |
2019
VOL 7, NO 1 (2019): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2018
VOL 6, NO 4 (2018): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
VOL 6, NO 3 (2018): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
VOL 6, NO 2 (2018): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED) - SONDERAUSGABE
VOL 6, NO 1 (2018): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2017
VOL 5, NO 1 (2017): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2016
VOL 4, NO 2 (2016): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
VOL 4, NO 1 (2016): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2015
VOL 3, NO 2 (2015): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
VOL 3, NO 1 (2015): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2014
VOL 2, NO 2 (2014): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
VOL 2, NO 1 (2014): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
2013
VOL 1, NO 1 (2013): JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION (JOTED)
Prof. Dr. Bernd Zinn
Universität Stuttgart
Institut für Erziehungswissenschaft
Abteilung Berufspädagogik mit Schwerpunkt Technikdidaktik
Azenbergstraße 12
70174 Stuttgart
Prof. Dr. Ralf Tenberg
Technische Universität Darmstadt
Fachbereich Humanwissenschaften
Arbeitsbereich Technikdidaktik
Alexanderstraße 6
64283 Darmstadt
Prof. Dr. Daniel Pittich
Universität Siegen
Naturwissenschaftlich-Technische Fakultät
Hölderlinstraße 3
57076 Siegen
M. Sc. Carolin Pletz
Universität Stuttgart
Institut für Erziehungswissenschaft
Abteilung Berufspädagogik mit Schwerpunkt Technikdidaktik
Azenbergstraße 12
70174 Stuttgart