Contact
+49 711 685 84375
+49 711 685 84362
Email
Azenbergstr. 12
70174 Stuttgart
Germany
Room: 3.012
Subject
Assessment, gender differences and vocational orientation in Computer Science Education and interdisciplinary STEM Education
Bahr, T. (2024). Integrating Making and Computational Thinking in Early Childhood Education: Preliminary Outcomes from a Teacher Trainer Workshop on Designing an Intervention. In Proceedings of 1st ACM Virtual Global Computing Education Conference (SIGCSE Virtual 2024). ACM, New York, NY, USA. (accepted).
Bahr, T. (2024). Designing a Computational Thinking Intervention for Kindergarten Students. 17th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives, ISSEP 2024, Local Proceedings, Budapest, Hungary. (accepted).
Bahr, T., Manzocco, M., Schuster, D. (2024). Differentiated Tasks by ChatGPT for Secondary Computer Science Education: Useful or not?. In The 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE ’24), September 16–18, 2024, Munich, Germany. ACM, New York, NY, USA, 2 pages. https://doi.org/10.1145/3677619.3678092.
Bahr, T., Brändle, M. & Zinn, B. (2024). STEM Career Choices for K–12 Students and the Influencing Factors—A Comparison of Students in Different Support Programs. Journal for STEM Educ Res. https://doi.org/10.1007/s41979-024-00129-w
Bahr, T. (2024). Interdisziplinärer Informatikunterricht – zwischen Chance und Herausforderung. Journal of Technical Education (JOTED). (12) 1. (angenommen). Online unter: Link
Bahrt, T., Manzocco, M., Schuster, D., Wacker, A. (2024). Textgenerierende KI zur Erleichterung der Arbeit von Lehrpersonen? Ein Vorschlag am Beispiel der Aufgabendifferenzierung mithilfe von ChatGPT. Ludwigsburger Beiträge zur Medienpädagogik – LBzM. 24, S. 1-16. (angenommen)
Bahr, T., Brändle, M. (2024). Berufliche Interessen von Schüler:innen unterschiedlicher Profilfächer in Baden-Württemberg. B. Zinn, R. Tenberg & D. Pittich (Hrsg.) , Technikdidaktik - Veränderte Perspektiven des Lehrens und Lernens durch Technologien. Book of Abstracts (S. 45-46). Journal of Technical Education (JOTED). DOI: https://doi.org/10.48513/joted.v12i1.287.
Bahr, T., Brändle, M. (2024). First Results of Students Attending a STEM Program in the Context of Digitisation. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Kos, Greece. https://doi.org/10.1109/EDUCON60312.2024.10578842
Bahr, T. (2024). An Analysis of Gender Differences of Interdisciplinary STEM Students' Interest, Motivation, Self-Concept and Vocational Orientations. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Kos, Greece. https://doi.org/10.1109/EDUCON60312.2024.10578573
Bahr, T. (2024). Piloting of a Computer Science Content Knowledge Test for 10th Grade Students. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Kos, Greece. https://doi.org/10.1109/EDUCON60312.2024.10578675
Bahr, T. (2024). Where is the Interdisciplinary? Insights of Interdisciplinary STEM Students'. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Kos, Greece. https://doi.org/10.1109/EDUCON60312.2024.10578648
Bahr, T. (2023). Algorithmen in Softwareprojekten. Eine Unterrichtsidee für den Informatikunterricht im Profilfach IMP. Lehren & Lernen. 49 Jg./ Heft 10. 0341-8294 (ISSN). 5 Seiten.
Bahr, T. (2023). Developing a Computer Science Content Knowledge Test for 10th Grade Students. In The 18th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE ’23), September 27–29, 2023, Cambridge, United Kingdom. ACM, New York, NY, USA, 2 pages. https://doi.org/10.1145/3605468.3609778
Knorr, C., Bahr, T., Zinn, B. (2023). Förderung des Professionswissens im Bereich Inklusion und Heterogenität mit Serious Games. INFOS 2023 - Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit. DOI: 10.18420/infos2023-062. Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V.. PISSN: 1617-5468. ISBN: 978-3-88579-730-2 . pp. 449-450. Würzburg, Rostock. 20.-22. September 2023
Bahr, T. (2023). Kurzfassung des wissenschaftlichen Beitrags "Geschlechterunterschiede im neuen interdisziplinären Fach Informatik, Mathematik, Physik (IMP) — Wer bleibt bei MINT?“. Universität Stuttgart, Institut für Erziehungswissenschaft, Abteilung Berufspädagogik mit Schwerpunkt Technikdidaktik. http://dx.doi.org/10.18419/opus-13454
(2022). Workshop zum Einsatz agiler Methoden im Informatikunterricht. In: Demmler, D., Krupka, D. & Federrath, H. (Hrsg.), INFORMATIK 2022. Gesellschaft für Informatik, Bonn. (S. 1067-1077). DOI: 10.18420/inf2022_89
MINT Teacher Lab (2017 - 2023)
digital macht schule (2021 – 2024)
Wissenschaftliche Begleitung IMP (2021 - 2024)
Selbst eingeworbene Projekte über die digital.macht.schule Forschungsinitiative:
AnfoProIMP
Durchführung von Workshops an drei Schulen zum Anforderungsprofil von Schüler:innen zum fachspezifischen Profil im Unterrichtsfach IMP im Kontext des digitalen Transfers (2023)
Evidenz_Units
Konzeption und Durchführung einer evidenzorientierten Ringvorlesung an Schulen zur Dissemination von Forschungsergebnissen zu Digitalisierung im Unterricht und affektiven Lernendenmerkmale im Kontext des MINT-Clusters (2023) mit Marcus Brändle
Selbst eingeworbenes Projekt über die PSE-Innovationsinitiative 2024:
Online-Tool zur bildungsplanorientierten Aufgabendifferenzierung für alle Schulfächer (2024)
Bei der Antragstellung beiteiligt:
Summer semester 2022 |
Didactics of computer science |
06.2021 - present |
PhD Student Institute of Educational Science, Department of Vocational Education focused on Teaching Technology (BPT) University of Stuttgart (Stuttgart, Germany) |
10.2020 – 06.2021 |
Research Assistant Institute of Educational Science, Department of Vocational Education focused on Teaching Technology (BPT) University of Stuttgart (Stuttgart, Germany) |
2014 - 2021 |
Staatsexamen Teaching Qualification Subjects: Mathematics, Computer Science University of Stuttgart (Stuttgart, Germany) |
2017 - 2018 |
Exchange Student University of Bergen (Bergen, Norway) |